Новости и обавјештења

Дојче вита - изложба фотографија

Изложба Дојче вита њемачког фотографа Штефана Мозеса

Народна и универзитетска библиотека РС у сарадњи са Гете институтом у Сарајеву организује изложбу Дојче вита, њемачког фотографа  Штефана Мозеса.

Отварање изложбе - петак, 20. јануар 2006. у 13:00 h.

Изложба траје до 09.фебруара 2006.

Шtефан Мозес - Биографија

Штефан Мозес рођен је 1928. у Лигницу, у Шлеској.

1943. у Лигницу започиње занат за фотографа у атељеу фотографа гђе Грете Бодле.

1944. одведен је у логор у мјесту Остлинде на присилни рад. Тек 1946. успјева наставити школовање код фотографа гђе Грете Бодле, која се у међувремену настанила у Ерфурт. Мало послије тога добија радно мјесто позоришног фотографа у Националном театру у Wајмеру.

1950. пресељава се у Минхен, гдје ради као слободни фотограф и новинар, прво за новине и часописе „Neuen Zeitungen“, „Revue“, „Schnste“, а од 1960. за „Magnum“, „Stern“ и „Twen“.

Ускоро почиње са самосталним радом као фотограф при чему објављује неколико књига и зборник фотографија, а кроз многобројне изложбе презентује своје циклусе фотографија.

Изложба о његовом животном стваралаштву од 2003. године  се може видјети у различитим европским градовима.

Од 1994. је члан Академије лијепих умјетности у Минхену.

За свој рад Штефан Мозес је 2001. године добио почасну награду Станковски Фондације.

Штефан Мозес – дјело

Већ четри стољећа Штефан Мозес потретише Њемце: младе и старије, умјетнике и политичаре, сиромашне и богате, њихове станове и прославе, њемачка удружења и школе. Тако је, између осталог, постао хрониста и портретиста посљератног њемачког друштва.

Штефан Мозес је без пријекора један од најважнијих њемачких фотаографа друге половине двадестеог стољећа .

Његове фотографије су посебно познате по разноликости документарних временских догађаја и портретираних личности културног живота у Њемачкој. Том портрету као врсти и као богатој психолошкој копији њемачког друштва је и до данас остао вјеран.

Њемачка („најинтересантинија и најзагонетнија земља свијета (Штефан Мозес)“) и Њемци су постали његова омиљена животна тема.

Његови скупљени циклуси фотографија осликавају поновно, созијално и културно развијање Њемачке.

Његов пројекат тј. монографија „Оstdeutsche Porträts“, Pортрети источне Њемачке из године 1989. и 1990. се могу описати као најважнији фотографски радови процеса њемачког уједињења.

Његов начин рада је веома једноставан: непознате и познате грађане из различитикх градова Њемачке ставља испред једног сивог платна – та неутрална позадина постаје бина, а  њихов начин држања тијела дјелује симболично.

Кроз гледање његових фотографија се види са колико хумора и фантазије Мозес своје суграђане види, те се може увидјети да се својим земљацима на истоку и западу  приближава са аналистичким осјећајем пуним љубави.

2001. године је за своје животно дијело добио почасну награду Станковски Фондације, која је била у облику једне финансијске подршке (у висини од неких 60 000 марака) за излагање једне његове изложбе са свом пратећом публикацијом у градском музеју  Мünchen-а (од 11.12.2002. до 23.02.2003.), који се од 1993. брине о архиви фотографија Штефана Мозеса.

Избор од 44 фотографије, које приказују четрдесетогодишњи рад Штефана Мозеса, представљу то временски најважније стољеће развијања њемачког друштва.

„Штефан Мозес заслужује ријеч захвале, јер је приказао једну тако живу слику Њемаца и њихове домовине“ (Jutte Limbach, предсједница свих Goethe Института у свијету). 

To top