Новости и обавјештења

ОБЈАВЉЕНЕ ПРВЕ ДИГИТАЛНЕ КОЛЕКЦИЈЕ ЦЕНТРА ЗА ДИГИТАЛИЗАЦИЈУ НУБ РС

Центар за дигитализацију Народне и универзитетске библиотеке Републике Српске објавио је 25.12.2007. године своје прве дигиталне колекције: Развитак и Школски вјесник

Развитак

„Развитак“ је 1910. године покренуо Петар Кочић. Излазио је мјесечно, у свескама „на два табака октав формата“. Часопис је штампан ћирилицом у „Штампарији С. Угреновић“. Укупно је изашло шест бројева, а угасио се 1. јуна 1910. године када је Кочић био изабран у Босански сабор.

Настављајући традицију Кочићевог „Развитка“, истоимени часопис покренула је група интелектуалаца у вријеме „Врбаске бановине“, са циљем „да буде огледало народног живота у овим крајевима, да помаже проучавање и културно развијање и даје преглед појава и догађаја код нас и на страни.“ Први број појавио се 1.1. 1935. године, а посљедњи 1.4. 1941. године, када је Други свјетски рат окончао његов плодан живот. Објављено је окупно 76 бројева.

Школски вјесник

„Школски вјесник“ појавио се у јануару 1894. као стручни лист Земаљске владе за Босну и Херцеговину, како је на њему изричито стајало. Ова понешто необична формулација употпуњена је и тим што је сама Земаљска влада под својим потписом, уместо уредништва, на уводном месту првог броја под насловом „Читаоцима“ дала објашњења о покретању и циљевима овог листа. Пошто су оптимистички приказане развојне прилике школства послије окупације, при чему је ипак наглашено да треба још много урадити да би се достигле напредније европске земље, указано је на потребу оснивања стручног педагошког листа „који ће прије свега у једно коло скупити све наставнике и све пријатеље школе и тако створити умно и душевно заједницу међу њима, како ће сви заједно моћи успјешно да раде око школе и наставе, те на тај начин унапређивати народно наображење“.

Од свога првог броја па за све време излажења, „Школски вјесник“ се бавио питањима педагошке прошлости у Босни и Херцеговини и историјом школства у Хрватској, Војводини, Србији, Црној Гори и Далмацији. (...) „Школски вјесник“ је редовно пратио најзначајнија педагошка кретања у Европи и свету.

„Школски вјесник“ је драгоцен за историју педагошке мисли у Босни и Херцеговини и због тога што је редовно пратио сва кадровска кретања у школама (постављења, унапређења, премештаје, одликовања, награђивања школских радника).

To top